Idag är egentligen mer eller mindre allt baserat via internet. Det innebär att saker som förut var väldigt viktigt kanske inte är lika viktigt längre. Förr satsade exempelvis många företag på att ha en bra skyltning i fönstret i sin butik. Dagens teknik har gjort att samma sak är viktigt idag fast på ett helt annat sätt. Det gäller att ha en bra hemsida som lockar kunder men som samtidigt också har en snygg design och är enkel att använda och förstå.

design-1210160_960_720Alltså finns det delar idag som också fanns förr i tiden men på ett nytt sätt. Många kunder idag letar efter information på nätet om en viss produkt, ett visst företag eller allmänt. Då gäller det att fånga deras intresse och på så sätt säkerställa att de väljer att handla från just från den verksamhet som marknadsförs via hemsidan.

Webbdesign innebär så mycket mer än bara färgsättning och en snygg logotyp. Det är många delar att lära sig för den som inte är insatt men det finns människor som dagligen arbetar med det och därför går att anlita.

Vad det är för produkter eller tjänster som ska säljas på hemsidan spelar in hur den ska se ut. Riktar den sig till enbart privatpersoner eller är det företagare som kommer att använda sig av den?

Om ett företag satsar på att sälja kläder behöver man först klargöra om man kommer sälja både över internet men också i en fysisk butik. Sedan bör man analysera var man räknar med att ha den största marknaden. Kommer det behövas ett stort lager för försäljningen från hemsidan eller räcker det med att plocka från butiken.

Utifrån att ställa sig frågan kan man också bestämma sig för hur mycket tid och pengar som ska läggas ner på webbdesign. Oavsett är det bra att ha en hemsida med lite information om företaget, om de produkter som säljs och om personalen. Om det finns något annat företag eller någon privatperson som vill lämna beröm är det bra att använda som att de rekommenderar en.

Vid försäljning av kläder online bör webbdesignen vara utformad så att det finns bilder på kläderna som säljs. Detaljer som längd och vikt på modellen som bär upp kläderna är också bra då kunden som sitter hemma och funderar hur den kommer att passa har något att relatera till.

Olika möjligheter till att sortera produkterna är bra att ha. Populärt är en utfällbar rullista där kunden kan klicka och välja att se de billigaste produkterna först eller de mest populära. Försök tänk utifrån kundens behov då det alltid är vad som styr. Hur skulle man själv klicka sig fram för att hitta rätt? Ta hjälp av vänner och bekanta och hör er för vad de tycker om allt. Vad är bra och vad är mindre bra. Vad kan förbättras och vad bör få vara kvar.

Webbdesign handlar om former och färger till stor del. Men också alla dessa små detaljer som många idag helt enkelt bara tar för givet att det ska finnas.