En affär som säljer träprodukter, skruvar och allt man kan tänka sig finns inom en detaljhandel kan stå inför en utmaning då det gäller webbdesign. Detta då varor säljs till både privatpersoner och företagare. De flesta företagare pratar exklusive moms när de handlar. Privatpersoner pratar alltid inklusive moms och vissa vet inte ens om att företagare lyfter moms.

Private_tour_to_the_old_city_of_Jerusalem (10)Många företag som säljer till båda dessa segmenten har därför valt att när en kund kommer in på hemsidan får de till att börja med välja om de handlar just som privatperson eller företagare. Detta gör att en typ av hemsida visar vad varor kostar med moms och en utan moms. Nästa fråga då det kommer till webbdesign är om hemsidorna ska vara identiska eller om de också ska skilja sig åt i form och utseende. En privatperson kan generellt ofta behöva mer information om själva varan och vad och hur den används. En företagare däremot vet ofta precis vad de är ute efter och har större behov av att snabbt se dimensionen på skruven istället för att läsa att skruven allra bäst passar för tralldäck.

Webbdesign handlar om att presentera sina produkter på ett sådant sätt att alla enkelt kan förstå genom att titta och läsa på internet. Det ska inte vara svårt eller avancerat och inte mer text än vad som är nödvändigt. Det är inte helt lätt att kombinera det ihop med många andra val som behöver göras.

Det finns idag många program för att bygga hemsidor vilket de som är lite mer datorvan ofta klarar av. Genom dessa sidor kan man utgå från en mall och via den bygga upp hela sin webbshop. Många önskar som exempel att menyn hela tiden ska vara kvar överst på hemsidan men att innehållet ska öppnas under denna rad som en inramad tavla skulle man kunna förklara det. Vissa företag har menyn längst upp på sidan och andra har den på sidan.

När det gäller olika typer av menyer är det också en hel värld att välja och vraka i. En detaljhandel kanske har spikar som huvudrubrik. När kunden klickar där öppnar sig massa underrubriker utifrån om det ska vara vanlig spik eller spik till spikpistol och liknande. Andra väljer att ha så att en kund kan hålla muspekaren över menyn och olika alternativ dyker upp. Det kan vara skönt för kunden då denne slipper allt klickande för att hitta rätt utan kan med en enkel sveprörelse se vart rätt avdelning är.

För- och nackdelar finns det med allt och det är viktigt att hitta vad som känns rätt för just den bransch som man arbetar i. Ett bra tips innan man sätter igång att själv arbeta eller ber någon annan utföra arbetet åt en är att kolla runt på konkurrenters hemsida. Vad har de gjort som är bra som går att kopiera och vad är mindre bra. Hur fungerar sökfunktionen och exempelvis finns det någon utlovad tid för hur snabbt man svarar på mail och liknande. Analysera allt och hitta den rätta lösningen för just er.